صفحه اصلی > علم و فناوری و گجت : با این ابداع، دیگر نیازی به تعویض گوشی نخواهید داشت!

با این ابداع، دیگر نیازی به تعویض گوشی نخواهید داشت!

با این ابداع، دیگر نیازی به تعویض گوشی نخواهید داشت!

شرکت چینی بتاولت (Betavolt) اظهار داشته که توانسته است باتری‌های هسته‌ای بسیار کوچکی برای گوشی‌های همراه تولید کند که قادرند تا به مدت ۵۰ سال انرژی مداوم را تأمین کنند!

یک شرکت چینی موفق به پیشبرد یک نوع باتری هسته‌ای برای گوشی‌های همراه شده است که به طور نظری توانایی شارژ مداوم آن را به مدت ۵۰ سال دارد! شرکت Betavolt Technology ادعا کرده که یک باتری مبتنی بر انرژی هسته‌ای توسعه داده که ابعادی در حدود یک سکه، به ابعاد ۱۵ در ۱۵ در ۵ میلیمتر دارد. این باتری هسته‌ای فشرده از ۶۳ ایزوتوپ هسته‌ای تشکیل شده است که توانایی تولید ۱۰۰ میکرووات انرژی و ولتاژ ۳ ولتی را از طریق فرآیند زوال رادیواکتیو دارد.

این باتری در حال حاضر در مرحله آزمایش اولیه قرار دارد و شرکت Betavolt قصد دارد آن را در آینده نزدیک برای استفاده در گوشی‌های همراه و پهپادها به تولید انبوه برساند. همچنین این شرکت ادعا کرده است که این باتری‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلفی از جمله تجهیزات فضایی، هوش مصنوعی، وسایل پزشکی، حسگرهای پیشرفته و میکرو روبات‌ها نیز استفاده شوند. این شرکت چینی همچنین ادعا کرده است که ایده ساخت این باتری‌ها از دستگاه‌هایی مانند پیس میکر و ماهواره‌ها الهام گرفته شده است.

Betavolt قصد دارد فناوری خود را به‌گونه‌ای گسترش دهد که تا سال ۲۰۲۵ قادر به تولید باتری‌های یک واتی باشد. بتاولت همچنین ادعا کرده است که در مسیر توسعه باتری‌های مبتنی بر انرژی هسته‌ای برای گوشی‌های همراه، چندین گام جلوتر از رقبای اروپایی و آمریکایی خود قرار دارد.

باتری‌های هسته‌ای برای گوشی‌های همراه؛ یک تصویر از آینده صنعت موبایل!

تکنولوژی توسعه یافته توسط شرکت Betavolt می‌تواند با حذف کامل شارژر و پاوربانک از صنعت گوشی‌های همراه، انقلابی در این صنعت ایجاد کند. با توسعه تجاری این باتری‌ها، گوشی‌های همراه دیگر نیازی به نگرانی در مورد کاهش ظرفیت و زمان شارژ نخواهند داشت و مشکلات باتری‌های لیتیوم یون مانند محدودیت تعداد چرخه‌های شارژ، کاهش ظرفیت در طول زمان و موارد مشابه را تجربه نخواهند کرد.

Betavolt همچنین وعده داده که نمونه نهایی این باتری‌ها بسیار ایمن‌تر از باتری‌های لیتیوم یون فعلی خواهند بود و در برابر تحریک‌های خارجی مانند آتش‌سوزی، سوراخ‌ها، یا حتی انفجار مقاومت خواهند داشت و آسیب نخواهند دید. همچنین دماهای بسیار بالا و پایین نیز به نظر می‌رسد که قادر به آسیب رساندن به این باتری‌های هسته‌ای نخواهند بود.

این توان بی‌نهایت باتری‌های هسته‌ای بتاولت می‌تواند باعث شکل‌گیری پهپادهایی که قادر به پرواز بی‌پایان هستند، خودروهای الکتریکی که می‌توانند مسافت‌های بی‌انتها را پیمایش کنند، و گوشی‌های همراهی که می‌توانند تا به ابد روشن بمانند، شود!

در حال حاضر باتری‌های هسته‌ای در کاربردهای پیشرفته و پیچیده‌تری مانند هواپیماها و موشک‌ها، سیستم‌های زیرآبی، ایستگاه‌های علمی خودکار یا ماهواره‌های کاوشگر فضایی استفاده می‌شوند. اما این باتری‌ها سنگین، بزرگ و گران‌قیمت هستند و دمای بسیار بالایی تولید می‌کنند. اما Betavolt ادعا کرده است که رویکردی متفاوت برای طراحی باتری‌های هسته‌ای انتخاب کرده است.

آینده صنعت موبایل

باتری‌های اتمی Betavolt چگونه کار می‌کنند؟

برای ساخت باتری‌های هسته‌ای، دانشمندان شرکت بتاولت از “نیکل-۶۳” استفاده کرده‌اند که یک عنصر رادیواکتیو است و نقش منبع انرژی را ایفا می‌کند. علاوه بر این، نیمه‌رساناهایی از جنس الماس نیز در نقش مبدل‌های انرژی در این باتری به کار رفته‌اند. تیم ساخت این باتری موفق به توسعه نیمه رساناهای الماس تک‌کریستالی با ضخامت تنها ۱۰ میکرون شده‌اند و سپس یک ورق ساخته شده از نیکل-۶۳ با ضخامت ۲ میکرون را در میان دو مبدل کریستالی الماس قرار دادند. به این ترتیب، انرژی تولید شده توسط ماده رادیواکتیو توسط مبدل‌ها به جریان الکتریکی تبدیل می‌شود.

به گفته بتاولت، مهم‌ترین مزیت‌های این باتری‌های اتمی وزن سبک‌تر، عمر سرویس‌دهی طولانی‌تر و چگالی انرژی بسیار بالاست. این سیستم باتری همچنین قادر است بدون هیچ مشکلی در دماهای بین ۶۰- تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد کار کند. طراحی ماژولار این باتری‌ها همچنین به آن‌ها امکان اتصال به یکدیگر به‌منظور تولید انرژی بیشتر را هم اعطا می‌کند. به این ترتیب، می‌توان امیدوار بود که مجموعه‌ای از این باتری‌ها بتوانند در کنار هم برای تغذیه سیستم‌های خودرویی و حمل و نقل، سامانه‌های هوش مصنوعی و کاربردهای نیازمند انرژی‌های قدرتمندتر نیز به کار روند.

با توجه به اینکه این باتری‌ها به مدت زمان طولانی بدون نیاز به تعویض کار می‌کنند، می‌توان گفت که می‌تواند بیشترین نیازهای انرژی مصرفی را برطرف کند. اما یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا استفاده از این باتری‌ها به خطر آلودگی هسته‌ای تا چه حد جدی می‌انجامد؟ برای پاسخ به این سوال، باید به سوابق و تضمینات تولیدکننده مراجعه کرد.

به گفته Betavolt، باتری‌هایش به‌طور کامل ایمن خواهند بود. این باتری‌ها هیچ‌گونه تشعشع خارجی نمی‌دهند و اشعه‌های تولید شده توسط ماده رادیواکتیو درون آن‌ها توسط مبدل‌ها به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شوند. ایزوتوپ‌های رادیواکتیو به کار رفته در این باتری پس از تخلیه کامل به فلز مس تبدیل می‌شوند که نه رادیواکتیو است و نه خطری برای محیط زیست دارد.

فناوری باتری‌های هسته‌ای گوشی‌های همراه شبیه به یک فناوری آینده‌نگرانه متعلق به فیلم‌های علمی-تخیلی دهه ۱۹۵۰ است. با این وجود، در صورت عملی شدن، این باتری‌های می‌توانند بزرگترین انقلاب در صنعت باتری گوشی‌های همراه را از ابتدای تاریخ دستگاه‌های همراه تا به امروز ایجاد کرده و در زمینه استفاده‌های خلاقانه از انرژی اتمی گامی مهم بردارند

Admin

پست های مرتبط

معرفی جذاب‌ترین امکان استوری اینستاگرام

اخیراً، اینستاگرام استیکرهای جدید و هیجان‌انگیزی را در بخش استوری معرفی کرد،…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازی یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ در دست ساخت

شایعه‌ی جذابی درباره‌ی یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ به گوش رسیده است.…

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بدترین محصولات از برند مشهور ایتالیایی

لامبورگینی همواره در تولید خودروهای سوپر اسپرت شگفت‌انگیز و زیبا تخصص داشته…

۵ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید