لامبورگینی همواره در تولید خودروهای سوپر اسپرت شگفتانگیز و زیبا تخصص داشته است، که همیشه با موفقیت در فروش محصولات خود روبرو بوده است، اما برخی از آنها به دلایل مختلف به خوبی پاسخ ندادهاند.
در سالهای اولیه فعالیت صنعت خودروسازی جهان، کسی فکر نمیکرد که خدمات پس از فروش بر میزان فروش یک خودرو تأثیر چندانی داشته باشد. اما دقیقاً همین اتفاق برای فروچین لامبورگینی و فراری افتاد. پس از ارائه خدمات پس از فروش عالی توسط برند لامبورگینی، مدیرعامل کمپانی تصمیم جدیدی گرفت و تصمیم گرفت به دلیل موفقیت خود در زمینه تولید تراکتور، به تولید خودروهای سوپر اسپرت بپردازد که در این مسیر بسیار موفق بود و به یکی از تولیدکنندگان برجسته خودروهای سوپر اسپرت در جهان تبدیل شد.
واقعیت این است که لامبورگینی تقریباً هیچ خودروی بدی تولید نکرده است، حتی خودروهایی با طراحی عجیب و غریب، با موتورهای قدرتمند که صداهای جذابی تولید میکنند و دارای کابین بسیار لوکس و با بهترین مواد هستند، اما لامبورگینی در برخی موارد دچار مشکلات در طراحی و تولید خودرو شده است.
در ادامه، پنج مدل از بدترین خودروهای لامبورگینی تولید شده را معرفی خواهیم کرد.
لامبورگینی اسپادا
لامبورگینی اسپادا همان چیزی است که از یک لامبورگینی انتظار ندارید؛ این خودرو یک گرند تورر ۲+۲ است که مجهز به موتور V12 لامبورگینی میورا در جلوی خود است و یک خودروی گرند تورر نسبتاً خوب است. در واقع، اینقدر خوب است که تا زمان معرفی دیابلو در دهه ۹۰ میلادی، بهترین خودروی کمپانی از نظر میزان فروش بود، اما اسپادا بدون نقص نبود؛ این خودرو مصرف سوخت بسیار بالایی داشت. البته اکثر خریداران لامبورگینی به میزان مصرف سوخت آن چندان اهمیت نمیدهند، اما این خودرو یک گرند تورر است که باید مسافتهای طولانی را طی کند؛ همچنین، این خودرو کمی سنگین بود بنابراین فرمانپذیری خیلی خوبی نداشت.
لامبورگینی جالپا
لامبورگینی جالپا یک خودروی سوپر اسپرت است. این خودرو در جهان به عنوان “بچه لامبورگینی” شناخته میشود که هدف کمپانی از تولید آن، تأمین منابع مالی برای پروژههای بزرگتری مانند میورا یا کونتاچ بود، اما این مدل از لامبورگینی نسبت به مدلهای ذکرشده کارآمدتر بود و برای استفاده روزمره مناسبتر بود. این خودرو طراحی کلاسیک لامبورگینی را داشت، اما نتوانست در فروش موفق باشد. این خودرو همچنان در حال گران شدن است زیرا تنها ۴۱۰ دستگاه از آن تولید شده است؛ همچنین، طبق نظر کارشناسان، نگهداری این خودرو گرانتر از یک فراری V8 در همان زمان است. یکی از بزرگترین عیوب این مدل این بود که در بخش پیشرانه مشکلات اساسی وجود داشت که برای خریداران هزینههای اساسی داشت و همین موضوع باعث عدم استقبال عمومی از آن شد.
لامبورگینی جاراما
اکثر طرفداران برند لامبورگینی، نام جاراما را بهندرت شنیده اند؛ جاراما یک لامبورگینی فراموش شده است. این خودرو یک خودروی عالی برای استفاده روزمره بود. طراحی اسپرت و صندلیهای عقب قابل استفاده از ویژگیهای آن بود. مانند اکثر مدلهای لامبورگینی، این خودرو هم با یک موتور V12 قدرتمند که صدای جذابی داشت، مجهز شده بود. این خودرو نه تنها آخرین لامبورگینی با موتور جلو تا زمان معرفی اوروس بود، بلکه محبوبترین مدل فروچین لامبورگینی نیز بود.
مسئله درباره لامبورگینی جاراما، کیفیت ساخت یا تولید محدود آن بود. این مدل از لامبورگینیها به دلیل مشکلات زنگزدگی شهرت دارند، اما دلیل اصلی این که این خودرو در این فهرست قرار دارد، ظاهر آن است. از نظر اکثر مردم، این خودرو زشت است و در قامت یک لامبورگینی طراحی نشده است، اما جاراما در همان زمان عرضه هم بسیار کمیاب بود که باز هم با موتور V12 قدرتمند لامبورگینی تجهیز شده بود.
لامبورگینی اوراکو
لامبورگینی اوراکو طراحی کلاسیک برتونه را داشت و مجهز به یک موتور V8 دلنشین در قسمت عقب بود. این خودرو کاملاً مناسب بود تا وارد بازار خودروهای اسپرت شود. بزرگترین مزیت این خودرو این بود که بهتر و ارزانتر از رقبا بود، اما لامبورگینی اوراکو مانند سایر خودروهای کمپانی، سریع و پرشتاب نبود که این باعث شد در نظر خریداران خیلی جذاب به نظر نرسد. لامبورگینی برای مشتریان سه گزینه موتوری عرضه میکرد که هیچ کدام از آنها مشکل کندی این خودرو را حل نمیکرد.
لامبورگینی LM002
لامبورگینی LM002، که به عنوان رمبو لامبو نیز شناخته میشود، نتیجهای از یک قرارداد نظامی ناموفق است. این خودرو اولین اسیوی لوکس بود که اتفاقاً یک پروژه به شدت شکست خورده برای کمپانی بود. ظاهر آن چندان شبیه به لامبورگینیها نبود و یکی از دلایل عدم موفقیت این مدل، طراحی ساختارشکنانه آن بود که برای مشتریان چندان جذاب نبود. این خودرو از موتور V12، ۵.۲ لیتری کونتاچ استفاده میکرد، بنابراین توانایی تولید قدرت تا ۴۵۰ اسب بخار داشت، اما این خودرو با این پیشرانه بیشتر شبیه به یک خودروی سوپر اسپرت بود تا یک اسیوی با قابلیتهای آفرودی. لامبورگینی LM002 بسیار سنگین بود و وزن آن حدود ۲۸۰۰ کیلوگرم بود. سیستم ترمز آن خوب نبود و همچنین هندلینگ و رانندگی خوبی هم نداشت.
برند لامبورگینی همواره به عنوان یکی از برندهای معتبر و محبوب در صنعت خودروسازی شناخته شده است، اما همانطور که دیدیم، برخی از محصولات این برند نتوانستند انتظارات را به خوبی برآورده کنند. از جمله مشکلات موجود میتوان به مصرف سوخت بالا، کیفیت ساخت نامناسب، و مشکلات فنی اشاره کرد. با این حال، لامبورگینی همچنان یکی از نمادهای شیک و لوکس در عرصه خودروسازی باقی مانده و محصولات خوبی نیز تولید کرده است که مورد تحسین قرار گرفتهاند.