صفحه اصلی > تکنولوژی و علم و فناوری : عبور ترس از مقابل خورشید

عبور ترس از مقابل خورشید

مریخ‌نورد «استقامت» ناسا، تصاویری از قمر «فوبوس» معروف به «ترس» در حال عبور از مقابل خورشید به ثبت رساند. هفته گذشته، قمر مریخ از روبروی خورشید عبور کرد و مریخ‌نورد ناسا آن را مشاهده کرد. به گفته اسپیس، قمر «فوبوس» که نامش در یونان باستان به معنای «ترس» است، در روز هشتم فوریه توسط مریخ‌نورد «استقامت» ناسا عکس‌برداری شد. این قمر که شبیه به سیب‌زمینی است، از محل فعلی مریخ‌نورد در «دهانه جیزرو» قابل مشاهده بود.

مهندسان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، ۶۸ تصویر از خورشیدگرفتگی مریخ‌نورد استقامت را در پایگاه عکس‌های خام آپلود کردند. این تصاویر با استفاده از دوربین «مست‌کم-زد» در سمت چپ مریخ‌نورد گرفته شده‌اند. مست‌کم-زد، یکی از دو دوربین نصب‌شده در بالای دکل مریخ‌نورد استقامت است که اغلب برای ثبت مناظر گسترده سیاره سرخ استفاده می‌شوند.

فوبوس که اولین بار توسط آساف هال، ستاره‌شناس آمریکایی در سال ۱۸۷۷ کشف شد، قمری به اندازه یک سیارک است که در یک مدار با فاصله چند هزار کیلومتری بالاتر از سطح مریخ می‌چرخد و به سمت سیاره سرخ کشیده می‌شود. این قمر در نهایت احتمالاً به دلیل نیروهای گرانشی مریخ در هم خواهد شکست.

فوبوس و دیگر قمر مریخ موسوم به «دیموس»، تاریخچه‌های شکل‌گیری مرموزی دارند. دانشمندان مطمئن نیستند که این دو قمر از کمربند سیارکی آمده‌اند، ناشی از برخورد هستند، بقایای منظومه شمسی اولیه به شمار می‌روند یا سناریوهای دیگری را پشت سر گذاشته‌اند.

تاکنون، هیچ فضاپیمایی موفق به بازدید از فوبوس نشده است، اما تعدادی از آنها در سال‌های اخیر پروازهایی از نزدیک انجام داده‌اند. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن قصد دارد تا مأموریت کاوش قمرهای مریخی را در سال ۲۰۲۶ به فوبوس ارسال کند.

هدف اصلی مأموریت کاوش قمرهای مریخی، جمع‌آوری نمونه‌ها و آوردن آنها به زمین است. این نمونه‌ها ممکن است سرنخ‌های بیشتری در مورد تاریخچه شکل‌گیری فوبوس و جو مریخ ارائه دهند، زیرا مولکول‌های گاز به فضا و به فوبوس نیز پرواز می‌کنند.

بنابراین، مأموریت کاوش قمرهای مریخی ممکن است به کشف اسرار فوبوس و مریخ کمک کند. هنوز دانشمندان در تلاش هستند تا دریابند چرا سیاره سرخ تا این اندازه جو خود را از دست داده است، زیرا این پژوهش می‌تواند پیامدهای مهمی برای امکان سکونت و به دست آوردن آب در مریخ داشته باشد.

مأموریت استقامت نیز به این تلاش اضافه خواهد شد، زیرا وظیفه این مریخ‌نورد، کشف نشانه‌هایی از آب و شرایط سکونت در دوره باستانی مریخ است.

مریخ‌نورد استقامت، مشابه مأموریت کاوش قمرهای مریخی، یک ماموریت جمع‌آوری نمونه است، اما برای انجام آن به کمک نیاز دارد. ناسا و آژانس فضایی اروپا قصد دارند که یک مأموریت آوردن نمونه مریخ را در دهه ۲۰۳۰ به منطقه قرار گرفتن مریخ‌نورد بفرستند تا نمونه‌هایی را برای آوردن به زمین جمع‌آوری کنند. این برنامه به تازگی مورد ضربه قرار گرفته است، زیرا آزمایشگاه پیش‌رانش جت بسیاری از کارمندان پروژه آوردن نمونه مریخ را به دلیل مشکلات مداوم بودجه اخراج کرده است.

به دلیل پیچیدگی پروژه آوردن نمونه مریخ، هزینه‌ها و زمان‌بندی آن از حدود تعیین‌شده برنامه فراتر رفته و ناسا تحت یک قطعنامه مستمر عمل می‌کند که براساس آن باید هزینه‌های خود را در سطح ۲۰۲۳ متوقف نگه دارد تا کنگره آمریکا مشکل بودجه را حل کند. مقامات آزمایشگاه پیش‌رانش جت اعلام کردند که عدم قطعیت مستمر، آزمایشگاه را مجبور کرده است تا هشت درصد از نیروی کار خود را در ماه جاری اخراج کند.

Admin