صفحه اصلی > بازار و اقتصاد : ضرورت رقابت‌پذیری کالا و خدمات در بازارهای بین‌المللی

ضرورت رقابت‌پذیری کالا و خدمات در بازارهای بین‌المللی

ضرورت رقابت‌پذیری کالا و خدمات در بازارهای بین‌المللی

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در طی سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که مفهوم رشد تولید به معنای تنها تامین تقاضای بازار داخلی نیست؛ بلکه توجه و تقویت جایزه ملی کیفیت نیز منجر به ارتقاء تولید کیفی و رشد اقتصادی کشور می‌شود، که این امر بازارهای بین‌المللی را رقابتی‌تر می‌سازد.

وی در مراسم ارزیابی و سرارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران افزود: برگزاری هفدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران بر اساس مدل کیفیت جهان اسلام برگزار شده و بازتاب‌های ارزشمندی را به دنبال داشته است، هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی.

اسلام‌پناه تأکید کرد: رشد تولید کیفی تنها به معنای ایجاد تقاضای داخلی نیست؛ بلکه به معنای تقویت رقابت‌پذیری برای صادرات است.

وی افزود: جایزه کیفیت جهان اسلام باعث ایجاد فضای رقابتی برای صادرات می‌شود و بزرگ‌شدن این مقیاس می‌تواند بهبودی و اطمینان در کیفیت محصولات را به همراه داشته و در نتیجه به بزرگ‌شدن اقتصاد کشور کمک می‌کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: ارزیابی‌ها محدود به تولیدات داخلی نمی‌شود و بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی آمادگی خود را برای شرکت در فرآیند ارزیابی اعلام کرده‌اند.

دبیر شورای عالی استاندارد ایران نیز با بیان اینکه رشد تولید ناخالص ملی از طریق توسعه تجارت جهانی رقم می‌زند، افزود: کشورهای جهان اسلام در سال جاری رشد اقتصادی ۱۹ درصدی داشته‌اند که جایزه ملی کیفیت می‌تواند به افزایش سهم این کشورها در بازارهای جهانی کمک کند.

وی با اشاره به این نکته که بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور به صادرات وابسته است، اظهار کرد: پیوستن ایران به نهادهای ارزیابی بین‌المللی پس از ۲۸ سال، به کمک افزایش اعتبار کشور در بازارهای جهانی خواهد بود.

اسلام‌پناه با تأکید بر این نکته که در فرآیند تجارت به سرقت فنی می‌افتیم، افزود: اگر نهادهای ارزیابی داخلی بتوانند ارزیابی‌های بین‌المللی را در تجارت انجام دهند، دیگر دچار سرقت فنی نمی‌شویم.

سازمان استاندارد نیز حضور دبیرکل اسمیک در مراسم دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت را نخستین استقبال جامعه جهانی از این طرح ملی دانست و با اشاره به تأثیرات مثبت این جایزه بر ارتقای کیفیت در کشورهای اسلامی، آن را مورد تأیید قرار داد.

رئیس سازمان استاندارد ایران با تقدیر از تلاش مجریان و ارزیابان در اجرای موفق این طرح، اظهار کرد: باید با ادامه این مسیر، فرهنگ و تجربه‌ی ایرانی را به جهانیان انتقال دهیم و اعتماد بین‌المللی را به علم و فناوری ایرانی تقویت کنیم.

Admin

پست های مرتبط

تحلیل قیمت طلا و سکه در هفته دوم اردیبهشت

هفته دوم اردیبهشت، قیمت طلا و سکه با بازدهی منفی به اتمام…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشنهاد مجلس به دولت درباره تخصیص بنزین

مرکز پژوهش‌های مجلس، در حین بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، پیشنهاد اختصاص…

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت طلا با کاهش مواجه شد

قیمت طلا دوباره در حال تکان خوردن است و با کاهش، به…

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید