صفحه اصلی > فرهنگ و هنر : وظیفه تئاتر کودک شاد کردن بچه‌ها نیست

وظیفه تئاتر کودک شاد کردن بچه‌ها نیست

وظیفه تئاتر کودک شاد کردن بچه‌ها نیست

حسن دادشکر که در دوره اخیر عضو هیئت انتخاب بخش نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بوده، تاکید می‌کند که وظیفه تئاتر کودک صرفاً شاد کردن بچه‌ها نیست؛ بلکه باید به مخاطبان خود چیزهای آموزنده‌ای نیز ارائه دهد.

این هنرمند با تجربه، در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، با بیان اینکه باید به نسل‌های آینده اهمیت دهیم، اظهار می‌کند: مسئولان باید به تئاتر کودک به عنوان یک سرمایه نگاه کنند، به این معنا که امروز سرمایه‌گذاری کنند و در آینده نتیجه‌اش را بچینند.

دادشکر ادامه می‌دهد: همواره معتقدم که آثار تئاتر کودک و نوجوان باید در ابعاد مختلفی نظیر محتوا، درام، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و ارسال اندیشه به مخاطبان، توجه داشته باشند. هدف من همیشه این بوده که آثاری انتخاب شود که اصولاً تئاتری باشند، زیرا هنرمند باید علاوه بر انتقال یک ایده، به مخاطب نشان دهد که یک اثر تئاتری در حال تماشا است.

وی با انتقاد از هنرمندانی که فکر می‌کنند با موسیقی و شعر می‌توانند مخاطب کودک را جذب کنند، افزود: متأسفانه برخی از نمایش‌های تئاتر کودک و نوجوان به یک ترکیب از موسیقی و شعر تبدیل شده‌اند. این اجزا می‌توانند مفید باشند، اما فقط زمانی که به درام آسیب نرسانند.

دادشکر توضیح می‌دهد: بدون شک، هر نمایشی نیاز به عناصر سرگرم‌کننده دارد، اما اگر این عناصر با محتوا سازگار نباشند، تمام زحماتی که برای انتقال اندیشه و محتوا کشیده شده، از بین می‌روند. من همواره نمایش‌ها را بر اساس این اصول ارزیابی می‌کنم.

تئاتر کودکان

عضو هیئت انتخاب بخش تئاتر نوجوان جشنواره، با بیان اینکه از بین حدود ۱۰۷ متن، ۱۰ متن به ویژه ۶ -۷ تایی از آنها بسیار آثار شاخص و قابل دفاعی بودند، تأکید می‌کند: آثار انتخاب شده همزمان تئاتری بودند، با درام قوی، اجرای دیدنی و زیبا، و طراحی صحنه، موسیقی، متن و بازیگری عالی داشتند.

دادشکر، با تأکید بر اینکه وظیفه تئاتر کودک بر آن نیست که فقط بچه‌ها را شاد کند، تأکید می‌کند: تئاتر کودک باید در کنار شادی، مخاطبان خود را آموزش دهد.

وی به نظر هنرمندان بزرگ جهان درباره تئاتر کودک اشاره کرده و می‌گوید: از استانیسلاوسکی پرسیدند چه ویژگی‌هایی باید در تئاتر کودک وجود داشته باشد و او پاسخ داده است: “باید برای کودکان خیلی خوب بازی کنید”. بنابراین، هنرمندان باید در نمایش‌ها به دقت و حساسیت عمل کنند زیرا بچه‌ها مخاطبانی با دقت هستند.

دادشکر تأکید می‌کند: جشنواره، زمینه‌ای برای تأثیرگذاری بر طرفداران تئاتر دارد، به شرطی که به صورت مداوم برگزار شود. تئاتر کودک و نوجوان در کشورهای دیگر به دلیل برگزاری مستمر و جشنواره‌های فراوان، همواره جذابیت خود را حفظ می‌کند. بنابراین، ما نیز باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم. به عنوان مثال، می‌توان کارگردانانی که کارهای برتری ارائه داده‌اند را به تهران دعوت کرد یا کارشناسانی را برای ارزیابی کارها به استان‌ها اعزام کرد تا اشکالات و نقاط قوت آثار را مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی ارتباط دوطرفه‌ای بین هنرمندان و برگزارکنندگان جشنواره برقرار شود، این موضوع می‌تواند به بهبود و ارتقاء کارها کمک کند. باید به یاد داشت که جلسات تبادل اندیشه می‌توانند جشنواره را بهبود بخشند.

Admin

پست های مرتبط

خبری که باعث ناراحتی شدید کتابخوانان می‌شود

آمار منتشر شده در فروردین ماه نشان می‌دهد که قیمت کتاب‌ها نسبت…

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی‌های آلن لیچمن در انتخابات آمریکا

پروفسور “آلن لیچمن”، متخصص تاریخ سیاسی آمریکا، در طول چهار دهه فعالیت،…

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آرژانتین به عنوان رکورددار بیشترین رشد پول نسبت به دلار آمریکا

پس از انتخاب خاویر میلی به عنوان رئیس‌جمهور، آرژانتین شاهد رکورددار شدن…

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید