صفحه اصلی > فرهنگ و هنر : خبری که باعث ناراحتی شدید کتابخوانان می‌شود

خبری که باعث ناراحتی شدید کتابخوانان می‌شود

خبری که باعث ناراحتی شدید کتابخوانان می‌شود

آمار منتشر شده در فروردین ماه نشان می‌دهد که قیمت کتاب‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش ۱۱۰ درصدی روبروست. همچنین تعداد شمارگان کتاب‌ها نیز با ۵۷ درصد افزایش، به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

بر اساس گزارش تسنیم، در ابتدای سال جدید، نشر ایران با انتشار ۵ هزار و ۲۱ عنوان کتاب جدید روبرو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ درصد افزایش داشته است. از این تعداد، ۳ هزار و ۶۶۲ عنوان تالیفی و هزار و ۳۵۹ عنوان ترجمه بوده‌اند. ناشران تهرانی با انتشار ۳ هزار و ۶۳۳ عنوان کتاب، بیشترین نقش را در این زمینه داشته‌اند.

در بین کتاب‌های منتشر شده، ۳ هزار و ۱۰ عنوان چاپ اول و ۲ هزار و ۱۱ عنوان تجدید چاپ بوده‌اند، که شمار کل کتاب‌های منتشر شده به ۶ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۲۶۴ نسخه می‌رسد. این افزایش تعداد کتاب‌ها، همراه با افزایش ۵۰ درصدی قیمت، ناراحتی کتابخوانان را بیشتر کرده است.

در رده‌بندی دیویی، نشر کتب برای کودکان و نوجوانان با ۹۲۱ عنوان در صدر قرار دارد و ادبیات با ۹۰۹ عنوان و کمک درسی با ۷۳۱ عنوان به ترتیب دنبال می‌شوند. این در حالی است که تعداد کمترین کتاب‌ها با ۶۰ عنوان، به حوزه کلیات تعلق دارد.

در حوزه کتب برای کودکان و نوجوانان، از ۹۲۱ عنوان منتشر شده، ۵۶۸ عنوان تالیفی و ۳۵۳ عنوان ترجمه بوده‌اند. اما با وجود این، روند منتشر کتاب‌های جدید کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد، زیرا تعداد کتب تجدید چاپ نسبت به کتب جدید بیشتر بوده و این موضوع ممکن است منجر به کاهش تنوع محتوا شود.

با افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب‌ها، افراد علاقه‌مند به خواندن کتاب‌ها از این وضعیت ناراحت هستند، زیرا این افزایش با افزایش تعرفه‌های چاپ و قیمت کاغذ همراه نبوده است.

Admin

پست های مرتبط

پیش‌بینی‌های آلن لیچمن در انتخابات آمریکا

پروفسور “آلن لیچمن”، متخصص تاریخ سیاسی آمریکا، در طول چهار دهه فعالیت،…

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آرژانتین به عنوان رکورددار بیشترین رشد پول نسبت به دلار آمریکا

پس از انتخاب خاویر میلی به عنوان رئیس‌جمهور، آرژانتین شاهد رکورددار شدن…

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ممنوعیت استفاده از روسری مشکی در خودرو

در روزهای اخیر توقیف خودروها به دلیل عدم رعایت حجاب مورد بررسی…

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید