صفحه اصلی > آشپزی و غذای ایرانی : یرالما یومورتا، سیب زمینی و تخم مرغ خوشمزه!

یرالما یومورتا، سیب زمینی و تخم مرغ خوشمزه!

یرالما یومورتا

یرالما یومورتا یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که با طعم‌های متنوع تهیه می‌شود. این خوراک خوشمزه اصالتاً به شهر تبریز تعلق دارد و در گویش تبریزی به نام “یرالما یومورتا” شناخته می‌شود. این غذا در زبان فارسی به نام “سیب زمینی و تخم مرغ” شناخته می‌شود.

خوراکی خوشمزه با سیب‌زمینی و تخم مرغ پخته که با ترشی، گلپر و نان تازه میل شود، بدون شک یکی از غذاهای شاهانه است.

روش تهیه این غذا و مخلفات آن بسیار متفاوت است؛ ما سیب زمینی و تخم مرغ را به صورت آبپز تهیه می‌کنیم، اما یرالما یومورتا روی سنگ پخته می‌شود که به همین دلیل طعم خوشمزه‌تری دارد. جالب است بدانید که این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای شهر تبریز به حساب می‌آید. برای آشنایی بیشتر با این آموزش آشپزی تبریزی، با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر:

  • ۳ عدد سیب‌زمینی متوسط
  • ۳ عدد تخم مرغ
  • ۲۰۰ گرم گشنیز تازه
  • ۱ عدد پیاز درشت
  • نان لواش به تعداد کافی
  • ۵۰ گرم کره
  • ۳ مشت نان سنگک
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

سیب زمینی و تخم مرغ

مرحله اول: برای تهیه یرالما یومورتا به روش تبریزی، ابتدا سنگ‌های نان را از نانوایی سنگک تهیه کرده و داخل قابلمه‌ای مسی قرار می‌دهیم. سیب‌زمینی‌ها را تمیز کرده و آبکشی می‌کنیم.

مرحله دوم: سیب‌زمینی‌ها را با پوست روی سنگ‌های داخل قابلمه قرار داده و درب قابلمه را می‌گذاریم. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا سنگ‌ها داغ شوند و سیب‌زمینی‌ها بپزند.

مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را داخل یک کیسه می‌گذاریم و گره می‌زنیم. سپس یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر کرده و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم. کیسه حاوی تخم مرغ‌ها را داخل قابلمه می‌گذاریم.

مرحله چهارم: پس از پخته شدن کامل تخم مرغ‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، گشنیزها را پاک کرده و خرد می‌کنیم. سپس آنها را در آبکش قرار داده و آب اضافه‌شان خارج می‌شود. سرانجام روی تخته آشپزخانه آنها را ساطوری خرد می‌کنیم.

مرحله پنجم: پوست پیاز را گرفته و خرد کرده، سپس با جعفری مخلوط کرده و کنار می‌گذاریم. سیب‌زمینی‌های تنوری را پخته شده از قابلمه خارج می‌کنیم و به آنها اجازه می‌دهیم تا خنک شوند.

مرحله ششم: با یک کارد داخل سیب‌زمینی‌ها می‌زنیم؛ اگر راحت فرو رفتند یعنی کاملاً پخته شده‌اند. سیب‌زمینی‌ها را از قابلمه بیرون می‌آوریم و اجازه می‌دهیم تا از دما بیافتند. سپس تخم مرغ‌ها را نیز بررسی می‌کنیم.

مرحله هفتم: اگر تخم مرغ‌ها نیز پخته شده باشند، پوست روی آنها را گرفته و نان لواش را روی صفحه کار قرار می‌دهیم. از لبه آن کمی تا وسط نان می‌زنیم و ابتدا یک عدد از سیب‌زمینی‌های پخته شده را وسط آن قرار می‌دهیم.

مرحله هشتم: سیب‌زمینی را از وسط نصف می‌کنیم و با گوشتکوب دستی یا پشت قاشق روی هر نیمه آن می‌زنیم تا سیب‌زمینی داخل نان متلاشی شود. سپس آن را به صورت یکدست روی نان پخش می‌کنیم.

مرحله نهم: در این مرحله کره را با چاقو خرد می‌کنیم و در سرتاسر نان به صورت عمودی پخش می‌کنیم. سپس یک عدد از تخم مرغ‌ها را با چاقو خرد می‌کنیم و به همه نقاط نان پخش می‌کنیم، همچنین مخلوط پیاز و جعفری خرد شده را نیز روی مواد می‌ریزیم.

مرحله دهم: اگر تمایل دارید، کمی نمک و فلفل سیاه را به صورت پخش می‌ریزیم و نان را جمع کرده و به صورت لوله‌ای داخل کیسه فریزر یا کاغذ می‌پیچیم. در پایان، یرالما یومورتا را به صورت گرم سرو می‌کنیم.

Admin

پست های مرتبط

طرز تهیه مرغ با سبزی معطر: دستوری برای طعمی بی‌نظیر

طرز تهیه مرغ با سبزی معطر، یکی از دستورهای خوشمزه و منحصربه‌فرد…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پلوی مبتکرانه با سورپرایز گوشت و گردو

غذاهای مبتکرانه همیشه جذابیت ویژه‌ای دارند. تصور کنید یک بشقاب از پلو…

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تهیه بستنی ساده در خانه با این 7 نکته

بستنی، یکی از محبوب‌ترین دسرها در سراسر جهان است و برخی شواهد…

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید