صفحه اصلی > سلامت : قبل از خواب، از گوشی موبایل دوری کنید

قبل از خواب، از گوشی موبایل دوری کنید

قبل از خواب از گوشی موبایل دوری کنید

احتمالاً شنیده‌اید که نور آبی که از صفحه‌ی گوشی‌های همراه ما منتشر می‌شود، می‌تواند باعث اختلال در خواب شود. با وجود اینکه استفاده از موبایل، تبلت، مانیتور و حتی تلویزیون قبل از خواب ممکن است موجب مشکلات در روال خواب شما شود، اخیراً مطالعات نشان داده‌اند که موقعیت نور (نه فقط رنگ آن) در محیط خواب می‌تواند تأثیر گذار باشد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که قبل از خواب، از نگاه کردن به دستگاه‌های الکترونیکی پرهیز کنید تا خواب شما تضمین شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نور آبی که از دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های همراه منتشر می‌شود، می‌تواند تأثیرات مخربی بر روی الگوی خواب داشته باشد. چرا که سیستم بینایی انسان به این نورها واکنش نشان می‌دهد و این واکنش می‌تواند منجر به تغییراتی در ساعت زمانی خواب و بیداری شما شود.

به همین دلیل، متخصصان پیشنهاد می‌دهند که در آخرین ساعت‌های شب، از استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی کمتر کنید و از نورهای خیلی ضعیف استفاده کنید. همچنین، استفاده از عینک‌های مخصوصی که نور آبی را فیلتر می‌کنند، می‌تواند کمک کننده باشد.

بنابراین، بهتر است قبل از خواب، از نور آبی گوشی دوری کنید و از راهکارهای مختلفی مانند استفاده از عینک‌های فیلتر کننده استفاده کنید تا خوابی بهتر داشته باشید.

آیا باید استفاده از گوشی موبایل را قبل از خواب کنار بگذاریم؟

سولومون می‌گوید: «تمام تحقیقات انجام شده به این این معنا نیست که افراد نباید قبل از خواب با تلفن صحبت کنند و در انتظار خواب شبانه بمانند.» او معتقد است که این تحقیقات تاثیر کلی نور بر خواب را نشان داده و صرفا درباره‌ی نور آبی گوشی صحبت نمی‌کند. به طور کلی نور می‌تواند سلول‌های چشم را تحریک کرده، ریتم شبانه روزی بدن را تغییر دهد.

بنابراین، نور آبی گوشی نقش جداگانه و در این حد جدی در روند خواب ندارد. نور زرد چراغ خواب هم می‌تواند همین تاثیر را بر کیفیت خواب شما داشته باشد. کیلند کوپر، دکترای علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «تحقیقات اخیر به درک بیشتر ما از تاثیر نور بر چرخه‌ی خواب کمک کرده اما همچنان در حال تحقیق هستیم تا ببینیم کدام نور مصنوعی تاثیر مخرب بیشتری بر کیفیت خواب دارد.»

در نتیجه، استفاده از نورهای خیلی ضعیف، چراغ‌های هوشمند که در زمان خواب میزان نور را کاهش می‌دهند و عینک‌هایی که نور آبی را فیلتر می‌کنند می‌تواند میزان امواج نور فرکانس کوتاهی که قبل از خواب به چشم شما می‌تابد را کاهش دهد. اما دکتر سولومون معتقد است این شدت نور است که می‌تواند بر چرخه‌ی خواب تاثیر بگذارد، نه رنگ نور.

خوابیدن در زمان تاریکی هوا موثرترین نکته‌ برای افزایش کیفیت خواب و منظم کردن چرخه‌ی شبانه‌روزی است. مثلا افراد شب‌کاری که صبح به خانه بازمی‌گردند و در مسیر برگشت نور خورشید را می‌بینند مشکلات خواب بیشتری نسبت به افراد شب‌کاری دارند که قبل از طلوع خورشید به خانه برگشته و به خواب می‌روند. می‌بینید که نور خورشید جزو نورهای آبی نیست اما می‌تواند به طور کلی چرخه‌ی خواب را دچار اختلال کند.

پس مهم‌ترین نکته برای داشتن خواب با کیفیت و کافی این است که شب‌ها به موقع بخوابید. اگر هم از دسته افراد شب بیدار هستید حتما قبل از طلوع خورشید و زمانی که هوا هنوز تاریک است به خواب بروید. کاهش نور محیط هم می‌تواند تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب داشته باشد. دور ماندن از نور آبی موبایل در یک ساعت قبل از خواب هم می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر مثبت داشته باشد اما اگر عادت دارید که قبل از خواب فیلم ببینید، می‌توانید از عینک‌های محافظت کننده از چشم در برابر نور آبی استفاده کنید.

Admin

پست های مرتبط

ترک 4 عادت صبحگاهی مخرب

بهتر است این چهار عادت صبحگاهی را کاملاً ترک کنید تا شادی…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تأثیر ملحفه‌ها بر ایجاد اگزما در پوست

پتوهایی که از جنس نایلون، پلی‌استر یا اسپندکس، نوعی فیبر مصنوعی، ساخته…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهمیت ویتامین B۱ برای سلامت قلب

از بسیاری از ویتامین‌ها بهره‌برداری شده و اثرات مفید آنها برای سلامتی…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید